MEDLEMSPORTRÄTT
PELLE VÄVARE
Sveriges Textilhandlare träffar under året fyra av sina medlemmar i en intervjuserie.
Här möter vi Lisa Basilius, VD och ägare, Pelle Vävare.
Vad händer hos er just nu?
– Det är en härlig blandning av produktutveckling av nya kollektioner, optimering av höstens försäljning och klurigheter hur vi ska ta oss in i Tyskland på bästa sätt.
Vilka är era största utmaningar?
– Dels att utveckla relationen till våra partners inom produktionen för att säkra varuförsörjningen efter pandemin med brister på allt från personal till bomull i produktionen men även att utmana sedvanlig produktion med att jobba fram produkter av bästa tänkbara kvalitet och med klimat och hållbarhet i åtanke.
Hur hamnade du här?
– Efter mina ekonomistudier började jag jobba på HM. Utmanande roller med mycket ansvar och högt tempo lockade mig och jag trivdes väldigt bra. Redan innan studierna drev jag och min svägerska en secondhandbutik med fokus på mammakläder. Drömmen om att driva något eget har aldrig försvunnit och efter många år på HM med mycket erfarenhet av textilindustrin snubblade jag över chansen att förvärva Pelle Vävare. Här fick jag möjligheten att nyttja mina erfarenheter och samtidigt jobba med ett autentiskt varumärke med fantastiska produkter och tillväxtpotential.
Vad är roligast med branschen?
– Jag älskar när våra kunder hör av sig och berättar om hur våra produkter förgyller deras vardag. Det är inte ovanligt att Pelle Vävares produkter går i arv från generation till generation och det är såklart en ynnest att få vara med och sälja nästa morgonrock till en familj som har haft Pelle Vävare sen 60- eller 70-talet.
Vad skulle du vilja se mer av i branschen?
– Utbytet mellan varandra, att hjälpa varandra med nyfunna kunskaper eller idéer hur vi tar oss in på nya marknader men kanske viktigast av allt är vi en bransch som behöver förbereda oss för att granskas alltmer ur ett klimatperspektiv, med all rätt.
Hur kommunicerar ni helst med era kunder?
– På alla sätt vi kan. Vi vill gärna vara i dialog med våra kunder för att höra vad vi gör bra och vad vi kan göra för att bli ännu bättre. Så telefon, mail och i våra sociala medier.
Hur ser du på framtiden?
– Jag tror att vi alltmer rör oss ifrån korta trender och tillfälliga produktlinjer. Konsumenter och klimatförändringarna kräver att vi jobbar långsiktigt med att skapa produkter som ska hålla i ett decennium eller mer. Jag är stolt att vi jobbar med långsiktigt hållbara kvalitetsprodukter men vi har stora utmaningar framgent inom allt från råvaror, produktion och transport och logistiklösningar.