MEDLEMSPORTRÄTT
MYRQVIST
Sveriges Textilhandlare har träffat några av sina medlemmar för intervjuer.
Här möter vi Sebastian Öhrn, VD & grundare, Myrqvist.
Vad händer hos er just nu?
Nu är vi i full gång med utrullningen och försäljningen av våra nyheter för vår/sommar 2022. Den här tiden på året är generellt också en bra säsong för oss som säljer mer dressade skor till bröllop, sommarfester och studentfiranden som kommer på försommaren. Förhoppningsvis blir det lite extra boost i år för att kompensera för uteblivna firanden de senaste två säsongerna.
Vilka är era största utmaningar?
Jag tror likt många andra i branschen så är det två huvudsakliga utmaningar. Den första att förutse och prognostisera köpbeteenden, produktval och volymer när samhället skiftar från pandemi till (förhoppningsvis) post-pandemi. Den andra är supply chain-relaterad. Vi som producerar våra skor uteslutande i Europa har inte varit lika drabbande som asienproducerande bolag, men nu märker vi av en tydligare dominoeffekt för att andra varumärken flyttar sin produktion mer och mer till Europa. Det har resulterat i en hög belastning på fabrikerna här. Sist men inte minst så har vi utmaningar med inflationen som syns i material och komponenter.
Hur hamnade du här?
Jag hade egentligen ingen större arbetslivserfarenhet då jag grundade Myrqvist som student, men jag två huvudsakliga intressen; entreprenörskap och menswear. Jag gjorde således ett aktivt val att skapa en egen karriär genom att kombinera dessa två intressen vilket har resulterat i bolaget jag driver idag.
Vad är roligast med branschen?
Det roligaste med branschen i mitt fall är att jag får jobba med en produkt och ett varumärke som jag tror på, kan vara stolt över och som folk känner till. Jag hade troligtvis kunnat bli entreprenör inom tech eller finans och gjort en bättre karriär på pappret men för mig personligen hade inte det vägt upp för hur kul det är att få möjligheten att bygga ett varumärke och utveckla fysiska produkter som folk uppskattar.
Vad skulle du vilja se mer av i branschen?
Jag skulle vilja se högre kvalitet på produktnivå, mer transparens i produktionskedjan, mindre greenwashing, mer långsiktigt varumärkesbyggande och relationsbyggande till kunder.
Hur kommunicerar ni helst med era kunder?
Den bästa kommunikationen till kund sker muntligt från vår grymma personal i butiken. Bl.a. vår butikschef Massar ger ett väldigt professionellt och välkomnade intryck till både nya och återkommande kunder, vilket jag vet uppskattas. Utanför Stockholm där våra butikspersonal inte når ut gör vi vårt bästa via email och andra digitala verktyg.
Hur ser du på framtiden?
Jag ser på framtiden med optimism men också stor ödmjukhet för stora, snabba förändringar på makronivå. Post-pandemi, supply chain, inflation, digitalisering, arbetsmarknad och sustainability är alla faktorer som kommer vara extremt utmanande för många i branschen. För vår del tror jag att vi har en fördel att enklare kunna manövrera i detta landskap tack vare att vi jobbar snabbfotat med en affärsmodell som är direkt-till-konsument och digital i kombination med en hållbar produktion i Europa.