MEDLEMSPORTRÄTT
GRANDPA
Sveriges Textilhandlare träffar under året fyra av sina medlemmar i en intervjuserie.
Här möter vi Jonas Skommevik, VD, Grandpa.
Vad händer hos er just nu?
– Just nu håller vi på att parallell-köra en pågående tillväxtresa med att parera alla de makroekonomiska utmaningar som tornat upp sig. Tack vare att vi har satt en långsiktig och rimlig plan så kan vi dock fortsätta på inslagen bana. Vi går just nu mot en av årets viktigaste perioder för oss som varumärke och passar då samtidigt på att presentera stora initiativ som en komplett re-branding, nytt samarbete med Stanley samt en julaktivering i sann Grandpa-anda.
Vilka är era största utmaningar?
– Jag skulle säga att osäkerheten i världsläget, med allt vad det innebär, just nu är den utan tvekan största utmaningen – som för alla andra. Hur mycket ska man våga gå framåt när man samtidigt ser en sviktande efterfrågan beroende på inflation, elpriser som rusar etc.? Samt hur kommer människor och köpbeteenden mm påverkas. Givetvis har detta haft, och har fortfarande, stor negativ impact på hela supply-chain biten av vår business. Allt vi gör måste nu därför än mer präglas av en smartness, som förhoppningsvis även gör oss starkare på längre sikt.
Hur hamnade du här?
– Jag har varit aktiv inom branschen under i stort sett hela mitt yrkesverksamma liv i snart 18 år. Jag satt dock tidigare på ”andra sidan”, dvs hos leverantörerna, i mina roller som Head of Sales på WeSC och Happy Socks och sedan som VD för DePalma Workwear. När möjligheten till min roll hos Grandpa uppstod dök jag snabbt på den – då Grandpa som varumärke alltid varit något jag beundrat från utsidan. Främst p.g.a. varumärkesintegriteten och med den en genuint god känsla som byggts av människorna bakom och inom bolaget. När de uttryckte sin önskan att försöka ta Grandpa till ytterligare en nivå blev jag väldigt peppad på att få vara en del av den resan.
Vad är roligast med branschen?
– Blandningen av gammalt och nytt och givetvis alla människor. Inte minst just nu, när man kan applicera en uppsjö av tekniska modeller och hjälpmedel på en väldigt klassisk business gör att det är väldigt givande om man drivs av affärsutveckling. Sedan har det alltid varit centralt för mig personligen att kunna förstå och stå för det jag håller på med – och utveckla det till något ännu bättre med ett större syfte.
Vad skulle du vilja se mer av i branschen?
–Integritet och ärlighet. Att folk och varumärken verkligen vågar sticka ut hakan och stå för det de säger och låter det genomsyra varumärkena, att det finns en solid grund till allt man gör och tror på. Ovan nämnda tekniska lösningar och möjligheter har, trots att de mestadels är bra, för mig inneburit att en hel del fundamentala delar i varumärkes-byggande och syfte nedprioriteras, vilket jag kan sakna.
Hur kommunicerar ni helst med era kunder?
– Genom alla våra kanaler efter ledorden inspiration, atmosfär och service. Detta görs dels genom vårt mycket uppskattade nyhetsbrev, våra sociala kanaler och givetvis inte minst i det fysiska mötet med vår fantastiska personal i våra Concept Stores. Vi har en mycket stark och lojal ”Grandpa Community” av människor och jobbar för att kunna kommunicera ännu mer och enklare med dem framåt.
Hur ser du på framtiden?
– Jag är av naturen en positiv människa så ser positivt även på framtiden. Med det sagt så är jag och vi även fullt medvetna om, och ödmjuka inför, de utmaningar vi kommer ställas inför, inte minst inom vår bransch. Jag är dock väldigt trygg i att om vi gör rätt saker på rätt sätt och bibehåller vår integritet så kommer framtiden vara ljus. Vi ska bli ännu mer Grandpa helt enkelt.