MEDLEMSPORTRÄTT
GABUCCI
Sveriges Textilhandlare har träffat några av sina medlemmar för intervjuer.
Här möter vi Johan Himmelstrand, butikschef på Gabucci.
Vad händer hos er just nu?
– Nu håller vi på att rusta butiken för våren. Det har varit lite trögt med försenade leveranser men ändå timat lugnare försäljningsperiod ganska bra. Till vår webbshop producerar vi allt bild- och textmaterial själva, vilket innebär ett högt tryck när både leveranser och försäljning ökar samtidigt. Men det är egentligen bara inspirerande och kul!
Vilka är era största utmaningar?
– Den största utmaningen i närtid har varit att få till inköpen under pandemin. Det går att sköta vissa möten digitalt men inget ersätter att få känna, se och prova. Annars är utmaningen att fortsätta att utvecklas, bli bättre, mer unik och tydligare. Webshopen har ökat stadigt men där finns fortfarande en del att göra för att förbättra upplevelsen och öka antalet kunder och snittköp. På nätet är det viktigt för oss att spegla känslan av den fysiska butiken men samtidigt hitta ett sätt att nå större volymer. Sociala medier blir allt viktigare och att hitta rätt språk och balans där men fortfarande vara trogen vårt DNA.
Hur hamnade du här?
– Jag har jobbat drygt 40 år i branschen, med start i Helsingborg på 80 talet i en liten butik på Bruksgatan. Därefter Stenströms och Max Klädhandel innan jag flyttade ”hem” till Stockholm och Wårdhs i Täby. 30 år som butikschef och inköpsansvarig! Vi drev fler butiker i Täby då, Gant Store, Peak Performance m.fl. De sista fem åren var jag delägare i Wårdhs och då introducerade vi även dam. Efter Wårdhs blev det Gabucci. Bob (delägare) och jag har varit goda kollegor länge och jag har alltid respekterat det Bob åstadkommit på Gabucci. Jag anställdes som butikschef och hamnade i en härlig miljö med fina kollegor!
Vad är roligast med branschen?
– Alla människor! De relationer man bygger under åren är värdefulla. Jag tänker på kunder som varit trogna och där jag i många fall jobbat och hjälpt både föräldrar och sedan barnen. Kollegor, ett gäng man tillbringar mycket tid med och hjälps åt och har kul samtidigt! Sist men inte minst alla duktiga och fina människor man jobbat tillsammans med hos leverantörer, många som med åren blivit riktiga vänner.
Vad skulle du vilja se mer av i branschen?
– För allas vår skull kanske man önskar lite större långsiktighet och våga vara mer ”egen”. Många springer efter samma boll, mycket finns överallt. Jag tror att man borde satsa mer på en individuell stil och stå för den. Det går att hitta kvalitet till ”lägre” pris om man är noga. Reorna är nog branschens största gissel. Bli säkrare på inköp, hitta din kund och rea EFTER säsongen!
Hur kommunicerar ni helst med era kunder?
– Helst via våra skyltfönster och stylingen i butiken. Vi ändrar ofta, försöker locka fram en bra känsla och blandar fabrikat och material utan respekt för pris och ev. förväntan. När butiken på Nybrogatan inte räcker fortsätter den på nätet såklart. Webben är ett jätteviktigt sätt att nå ut, med nyhetsbrev, blogginlägg och ständig förnyelse. Sanningen är att webben är jätteviktig för den fysiska butiken, många ser något på vår sida, kommer in, ”slutkollar” och betalar.
Hur ser du på framtiden?
– Jag tror att pandemin samtidigt som den varit tuff även någonstans lockat fram bra saker hos oss, att vi fått fundera och rannsaka oss själva och i en kärv verklighet ändå kunnat se framåt. Så vi ser ljust på framtiden och kommer göra vårt varumärke ännu starkare.