Försäljning, kundbemötande och hantering av missnöjda kunder

Nivå: Baskurs
Kursledare: My Gross

 

Aldrig har fantastisk service varit så viktigt som nu och därför är det hög tid att peppa våra medarbetare, kavla upp ärmarna och möta varje kund som kommer in i våra butiker med service utöver det vanliga. Service så bra att kunderna lägger märke till den.
Det är dags att jobba med det vi har och det vi själva kan påverka. Genom att öka engagemanget hos våra medarbetare kan vi bli ännu bättre på att skapa lojala och återkommande kunder!


Vi har satt ihop en säljträning i två steg som syftar just till det. Energi, kraft och inspiration.
Kursprogrammet fungerar lika bra för den som är helt ny i sitt yrke som för den som jobbat ett tag men behöver bli lite påmind om alla viktiga detaljer som vi jobbar med för att göra skillnad för våra kunder och deras upplevelse.

Oavsett om du är ny i din yrkesroll som säljare eller har många års erfarenhet behöver du träna, påminnas, utvecklas och inspireras för att du ska kunna möta din kund på bästa sätt. Och för att du ska ha roligt på jobbet. Proffs slutar aldrig träna!

Kursen har fått snittbetyget 5,5 av 6 av tidigare deltagare som också skulle rekommendera den till andra!

Upplägg

  • 2 timmar via Zoom tisdag 9 maj kl. 7.45–9.45.

  • 2 timmar via Zoom tisdag 16 maj kl. 7.45–9.45.

  • Mellan de två kurstillfällena får deltagarna en hemläxa som syftar till att omsätta det vi pratat om i praktiken.

Målgrupp

Kursen vänder sig till alla som jobbar i butik, säljare och butikschef. För tillsammans som team kan ni stötta, peppa och supporta varandra.

Vi rekommenderar att du som butikschef deltar tillsammans med dina säljare. Det ger dig en bra grund i att kunna coacha dina medarbetare.

  • Tisdag 9 maj kl. 7.45–9.45 via Zoom.

    Tisdag 16 maj kl. 7.45–9.45 via Zoom.

  • Ordinarie pris: 3 995 kr
    Medlemspris: 1 495 kr

    Just nu medlemspris för alla!

    Föranmälan krävs. Länk ges vid anmälan.

    Priserna är exklusive moms.

 

1. Försäljning och kundbemötande

Möt dina kunder med professionalitet, vana och en säljande attityd!

Även om din uppmärksamhet som säljare ska vara riktad mot kunden pågår vardagen runtomkring dig med sjuka kollegor, kassasystem som bryter ihop, försenade leveranser och annat som lätt kan distrahera. Den här stunden handlar om att ta dig tillbaka till ditt fokus. Du får med dig stolthet, inspiration, råg i rygg och blir påmind om viktiga saker.

Du kommer kunna detta efter avslutad kurs:

  • Proffsig attityd

  • Naturliga öppningsfraser

  • Behovsanalys

  • Guide i produktdjungeln

  • Företagets ansikte utåt

  • Pasting – håll samma tempo som kunden

  • Merförsäljning

 

2. Hantering av missnöjda kunder

Öka din trygghet som säljare genom att förstå hur du ska möta och vända missnöjda kunder och skapa återkommande stamkunder.

Att vara trygg i mötet med en arg, besviken eller missnöjd kund är avgörande för hur du och kunden tar er igenom problemet med bra förutsättningar för goda relationer.

Det är jätteviktigt att vi skapar återkommande kunder och ett gott rykte om vår verksamhet. Aldrig har konsumentmakten varit större. När en kund blir missnöjd med vår service eller vår produkt, är det av yttersta vikt att vi vänder problemet till en positiv upplevelse och i bästa fall skapar en stamkund.

Under kursen lär du dig att på bästa sätt hantera en missnöjd kund. En väl genomförd reklamationshantering skapar ofta lojala relationer och som säljare behöver du ha ett tydligt mandat för hur du ska agera i den här typen av situationer. Rutiner och samspelt hantering skapar trygghet och ökar din förmåga att möta missnöje. Kunden har inte alltid rätt men kunden ska bli nöjd.

Att som säljare ha kunskap om olika karaktärer och egen självinsikt skapar goda förutsättningar för att förstå vem man har framför sig och hur man själv anpassar sig för att mötet ska bli så bra som möjligt.

Du kommer kunna detta efter avslutad kurs:

  • Modellen för att vända en missnöjd kund

  • Att jobba med de kunder ni redan har

  • Hur du skapar lojalitet och stamkunder

  • Självinsikt

  • Bättre förståelse för olika kundtyper utifrån Maslows behovshierarki.

  • Kunden har inte alltid rätt men kunden ska alltid bli nöjd.

 
 

Gross- Säljande attityder

My Gross har i snart 30 år jobbat som föreläsare och med organisationsutveckling och ledarstöd.

Ämnen som kommunikation, marknadsföring och förändring står ofta på agendan. På sitt CV har My varumärken som Ordning&Reda, HötorgsCity och Skärholmen centrum.Hon har under många år arbetat som marknadschef på olika håll inom detaljhandeln. Inte sällan har hennes uppdrag handlat om och förändringsprocesser i pressade och svåra situationer. Hennes föreläsningar är fria från floskler och krusiduller. My är tydlig, erfaren och lite rolig.

Besök hemsidan.