Världens bästa marknadsplan, webbkurs

Nivå: Utvecklingskurs
Kursledare:
Erik Modig

 

En crash course om hur man får ut det mesta av marknadsföring och försäljning.

Den här kursen går igenom den moderna marknadsplanen samt hur du ska resonera kring många av de viktigaste frågorna kring företags tillväxt och framgång.

"I den här kursen har jag komprimerat ramverk, modeller och arbetssätt som jag mött på under mina år som forskare samt som bollplank och inspiratör för bolag. Senaste åren har jag tillbringat med att forska och tänka kring vad varje ambitiös marknadsförare måste ha förståelse för samt hur man presenterar det i den moderna marknadsplanen."

– Erik Modig, kursledare

Sveriges Textilhandlare samarbetar med Erik Modig och Marketing Levels och erbjuder medlemmar 20% rabatt på webbkursen Världens bästa marknadsplan. Erik Modig är forskare, författare och föreläsare inom marknadsföring och marknadskommunikation och hjälper företag att effektivisera sitt kommunikationsarbete. Här hittar du mer information om Erik, Marketing Levels och deras kurser.

  • Börja när du vill.

  • Som medlem i Sveriges Textilhandlare får du 20% rabatt på licensen. Aktiveras vid anmälan via Sveriges Textilhandlare, se nedan. Observera att du genom att anmäla dig även tagit del av Marketing Levels villkor som du hittar i bokningsformuläret.

    Ordinarie pris: 2 900 kr per licens för paketet Växla upp din kunskap.

    Medlemspris: 2 300 kr per licens för paketet Växla upp din kunskap.

    Priserna är exklusive moms.

 

Innehåll

Kursen är för dig som: 

Är nyfiken på att förstå helheten inom marknadsföring och försäljning och som vill ta er marknadsplan till nya höjder. Eller för hela ert team eller avdelning som söker extra kunskap och inspiration.

Kursen består av 10 filmer som går igenom olika avsnitt som är av största vikt i en marknadsplan.

  • Tema 1: Välkommen till marknadsplanen

    Här går vi igenom anledningen varför vi har en marknadsplan, hur den ska användas samt en övergripande struktur för hur marknadsföring och försäljning fungerar och bidrar till tillväxt.

  • Tema 2: Resultatanalys som lyfter er

    För att kunna sätta en riktning i marknadsplanen så måste vi på ett korrekt sätt veta var vi är och var vi vill komma.Vi går igenom vilka KPIer som är av störst vikt. Genom att kombinera finansiella, beteende-, och mentala variabler kan vi få en rättvisande bild. 

  • Tema 3: Kundanalys som ger insikt

    Marknadsföring och försäljning handlar i grunden om att förstå människor. Här går vi igenom hur vi kan förstå hur olika människor påverkas samt vad vi måste veta för att kunna gå vidare till strategi och taktik.

  • Tema 4: Så förstår ni marknad-, konkurrent- och omvärldsanalys

    Här går vi igenom vilka omkringliggande faktorer som påverkar förutsättningarna för de beslut som vi måste fatta i vår marknadsplan.

  • Tema 5: Vad är vad inom strategi

    Nu går vi igenom de olika begrepp som används inom strategi och förtydligar hur vi använder dem samt vad som utgår en bra eller dålig strategi. 

 

Tema 6: Förstå affärsstrategi & marknadsstrategi

Vi går igenom grunden i allt värdeskapande - vår strategi kring vilka produkter vi producerar och vem som köper. Vi tittar på vad som måste finnas på plats i marknadsplanen och vilka anpassningar en marknadsförare måste göra gentemot ledning och affärsutveckling. 

  • Tema 7: Hitta ert värdeerbjudande

    En marknadsplan måste omvandla ett företags produktfokus till lösning- och värdefokus. Här går vi igenom de viktigaste beståndsdelarna och varför vi alltid måste se till att vårt värdeerbjudande är av högsta kvalitet.

  • Tema 8: Varumärkesstrategi för tillväxt

    Nyckeln till att knyta ihop marknad och sälj är en väldefinierad varumärkesstrategi som möjliggör för effektivare försäljning. Vi går igenom vanliga fallgropar och vad som särskiljer bra från dåliga varumärkesstrategier. 

  • Tema 9: Målsättning som driver er framåt

    För att lyckas med taktiska aktiviteter så är målsättningen a och o. Rätt ställd målsättning leder oss inte bara i rätt riktning utan den höjer prestationen och möjliggör utvärdering och lärande. Här går vi igenom vikten av mål och hur man ska balansera mellan hårda och mjuka KPIer.

  • Tema 10: Budgetering som tar er till nya höjder

    En allt viktigare fråga för marknadsplanen. Hur mycket ska vi satsa och hur mycket ska fördelas på kort- och långsiktiga aktiviteter. Vi går igenom forskning, metoder och hur ni ska resonera. 

 
 

Erik Modig och Marketing Levels

Erik har arbetat med forskning och undervisning inom marknadsföring och marknadskommunikation sedan 2006, vid Handelshögskolan i Stockholm.

Han är en mycket van och uppskattad föreläsare som har fått flera priser och utmärkelser, bland annat Årets Lärare vid Handelshögskolan. De senaste femton åren har han arbetat med utbildning av bolag, och idag jobbar han dagligen med digital utbildning med god vana inom alla typer av digital leverans. Bland Eriks och Marketing Levels kurser från det senaste halvåret finns Growth for Startups, Diplomerad Growth Marketer, Så skriver du en marknadsplan, Kommersiell Strateg samt alla olika delar inom marknads- och varumärkesstrategi. Dessa digitala kurser från det senaste halvåret har en snittrating på 4,8 av 5.

Erik har de senaste åren handlett uppemot 100 bolag för att skapa mer effektiv marknadsföring. Han jobbar med allt från startups och scaleups till globala koncerner. Han anlitas regelbundet för att utvärdera och förbättra affärs- och marknadsplaner och pitch decks, samt ger råd till ledningar kring hur de ska prioritera i sin marknadsföring.

Besök hemsidan.