Crash Course i Hållbarhetskommunikation

Nivå: Avancerad kurs
Kursledare:
Erik Modig

 

Inspirationsserie i tre delar med Erik Modig

Tillsammans med Erik Modig, forskare och lärare vid Handelshögskolan, har vi tagit fram en Crash Course i Hållbarhetskommunikation som klargör hur företag utifrån sina egna förutsättningar på bästa sätt kommunicerar sitt hållbarhetsarbete ut till kund.

I videoserien går vi igenom hur man ska tänka kring hållbarhet och marknadsföring. Hur och vad vi ska kommunicera, vad kunder faktiskt bryr sig om och vad det är som får kunden att välja just ert varumärke.

Utifrån seriens tre delar kan ditt företag identifiera vilken nivå i hållbarhetsarbetet/kommunikationen ni befinner er på och få konkret information om vad ni ska tänka på och hur ni kan ta ert arbete framåt.

Erik Modig är en av Sveriges främsta experter på kundpsykologi och marknadsföringsstrategi så ta chansen att inspireras.

Maila eller ring oss för att få tillgång till filmerna

Introduktion


 

1. Därför är en hållbarhetsstrategi viktig och så lyckas ni.

I detta seminarium förklarar Erik det som kan tyckas vara uppenbart, att det är viktigt att ha en hållbarhetsstrategi. Det ni dock inte vill missa är hans analys av varför så många företag misslyckas med att skriva en tydlig hållbarhetsstrategi. Erik presenterar även ett konkret verktyg för hur ni kan definiera er hållbarhetsstrategi. Målet är att ni får en text att använda på hemsidor eller internt för att förklara vilken typ av hållbarhet ni fokuserar på.

2. Så ökar hållbarhet er försäljning och lönsamhet.

Det är inte självklart att kunder bryr sig om alla era olika initiativ inom hållbarhet. Därmed är det viktigt att förstå hur kunder påverkas och därför vilka olika initiativ som ska kommuniceras och visas upp. I detta seminarium går Erik in på hur olika typer av hållbarhet påverkar olika typer av kundgrupper. Målet är att ni får en tydlighet i vad ni ska kommunicera och varför.

3. Så kommunicerar ni hållbarhet så att era kunder bryr sig.

När ni väl bestämt er för att kommunicera kring era hållbarhetsinitiativ till kunder så finns det många fallgropar. Här går Erik igenom hur ni undviker dem samt vad som är best practice för hållbarhetskommunikation. Här får ni konkreta tips för hur ni ska kommunicera inom era olika marknadsföringskanaler.

 

 
 

Erik Modig och Marketing Levels

Erik har arbetat med forskning och undervisning inom marknadsföring och marknadskommunikation sedan 2006, vid Handelshögskolan i Stockholm.

Han är en mycket van och uppskattad föreläsare som har fått flera priser och utmärkelser, bland annat Årets Lärare vid Handelshögskolan. De senaste femton åren har han arbetat med utbildning av bolag, och idag jobbar han dagligen med digital utbildning med god vana inom alla typer av digital leverans. Bland Eriks och Marketing Levels kurser från det senaste halvåret finns Growth for Startups, Diplomerad Growth Marketer, Så skriver du en marknadsplan, Kommersiell Strateg samt alla olika delar inom marknads- och varumärkesstrategi. Dessa digitala kurser från det senaste halvåret har en snittrating på 4,8 av 5.

Erik har de senaste åren handlett uppemot 100 bolag för att skapa mer effektiv marknadsföring. Han jobbar med allt från startups och scaleups till globala koncerner. Han anlitas regelbundet för att utvärdera och förbättra affärs- och marknadsplaner och pitch decks, samt ger råd till ledningar kring hur de ska prioritera i sin marknadsföring.

Besök hemsidan