Crash Course i Growth Marketing

Nivå: Avancerad kurs
Kursledare:
Erik Modig

 

Inspirationsserie i tio delar med Erik Modig

Tillsammans med Erik Modig, forskare och lärare vid Handelshögskolan, har vi tagit fram en Crash Course i Growth Marketing som kommer fylla dina kunskaps- och inspirationsförråd inför hösten.

I videoserien går vi igenom en rad viktiga områden för att lyckas ännu bättre med er marknadsföring. Varje del adresserar olika utmaningar och hur man kan angripa dem. Serien börjar med mer övergripande frågeställningar för att i slutet gå in på detaljer i marknadskommunikation.

Erik Modig är en av Sveriges främsta experter på kundpsykologi och marknadsföringsstrategi så ta chansen att inspireras.

Logga in för att se filmerna

  • Börja när du vill.

  • Kontakta oss för lösenord.

    Kostnadsfritt för medlemmar.

 

Del 1. Så står ni rustade för det nya marknadsföringslandskapet

Vi börjar serien med att titta på varför growth marketing har blivit så populärt. När förutsättningarna för att lyckas inom marknadsföring ändras och konkurrensen ökar måste vi öka vår professionalism och fokus. Därmed behöver alla företag se över kundresan och koppla den till några konkreta mättal. Utan att kunna veta var vi är på väg så kan vi inte styra var vi hamnar. Här går vi igenom vilka mättal som leder er rätt i marknadsföringsdjungeln.

Del 2. Varför ni inte ska lägga för mycket tid på att kommunicera med era kunder

I denna andra del tittar vi på vad som leder till långsiktig tillväxt. Många marknadsförare lägger för stor andel av sin tid på att jobba med sin marknadskommunikation istället för att fokusera på de områden som verkligen kan skapa framgång. Här får ni riktlinjer vad som ska vara på plats för att driva er tillväxt och som på sikt även möjliggör ytterligare effekt av era marknadsföringsinvesteringar.

Del 3. En snabbkurs i hur marknadsföring bidrar till tillväxt

Här besvarar vi frågan vad som ingår i en marknadsplan och varför de olika delarna behöver finnas på plats. Vi diskuterar vad som är av störst vikt och vad som är måsten att ha för att bygga en bas för vidare tillväxt. Denna del är viktig för er som redan är stora eller har ambition att växa och bygga en mer omfattande marknadsföringsavdelning.

Del 4. Så analyserar ni era kunders beslutsfattande

För att lyckas med sin påverkan på kunder så behöver vi förstå hur de fattar beslut. Här går Erik igenom grunderna i hur kunder fattar beslut och ger er ett ramverk för att analysera era kunders beslutsfattande i högre utsträckning. Denna film ligger sen till inför kommande filmer för att insikterna kring beslutsfattande påverkar såklart hur vi ska kommunicera till dem i slutändan. 

Del 5. Så skriver ni värdeerbjudanden - alltså texter som säljer

Ett värdeerbjudande är en text som vänder sig till era kunder och förklarar det värdet som ni erbjuder dem med era produkter och tjänster. I denna film går vi igenom hur man får sitt värdeerbjudande kundfokuserat. Denna del är av stor vikt för er som främst säljer produkter som har funktionella nyttor där er påverkan på kund oftast handlar om att förklara att ni erbjuder ett större värde än konkurrenterna. 

 

Del 6. Checklista för att optimera er kundupplevelse

I denna del går vi in på ett ramverk för hur ni kan analysera er köpupplevelse från era kunders perspektiv. Vi tittar på de viktigaste aspekterna som avgör om en kund stannar kvar eller ej, om de hittar rätt vara samt om de förblir motiverade under hela sitt besök. Checklistan kan ni använda vid flera tillfällen för att kontinuerligt förbättra och justera er upplevelse. 

Del 7. Så beslutar ni om en varumärkesstrategi som bidrar till försäljning

Ett varumärke utgörs av de associationer och tankar era kunder får när de tänker på er. Fördelen med ett varumärke är att det inte nödvändigtvis är kopplat till era fysiska produkter och butiker utan med hjälp av er kommunikation så kan ni skapa känslor som adderar värde till kunden. Därmed blir det viktigt att välja de associationer som har potential att addera mest värde till kunderna. I denna del går vi in på hur ni ska resonera för att välja de associationerna. 

Del 8. Så ökar ni intresset för er marknadskommunikation

Att nå ut till kunder är svårare än någonsin. Fler bolag tävlar om att få kunders uppmärksamhet och oftast behöver man våga lite extra för att verkligen nå ut. I denna film går vi igenom en rad exempel och taktiker för att lyckas nå ut till era kunder samt få dem att lägga mer tid på er kommunikation. Detta är en bra film för er som önskar ökad effekt på er kommunikation i sociala medier, annonsering, email eller andra kanaler där ni tävlar om uppmärksamhet. 

Del 9. Så ser ni till att era annonser verkligen säljer

Hur ser man till att ens annonser verkligen får kunderna att köpa? I denna filmen går vi igenom olika psykologiska faktorer som ökar sannolikheten att en annons faktiskt leder till försäljning. Kunskapen kan ni applicera på all typ av kommunikation som vänder sig till intresserade kunder som bara behöver en liten extra påminnelse eller lockelse, allt från email, skyltar eller annonser.

Del 10. En guide till att lyckas med datadriven kommunikation

Här går vi in på vad det innebär att jobba datadrivet med kommunikation. Framförallt går vi in på marketing automation, alltså när ett specifikt beteende triggar en datapunkt som leder till en specifik kommunikation till kund. Vi går in på vilka olika typer av datapunkter man kan mäta och vilka av dessa som är bra att utgå från när det kommer till att skapa kommunikation till kund. 

 
 

Erik Modig och Marketing Levels

Erik har arbetat med forskning och undervisning inom marknadsföring och marknadskommunikation sedan 2006, vid Handelshögskolan i Stockholm.

Han är en mycket van och uppskattad föreläsare som har fått flera priser och utmärkelser, bland annat Årets Lärare vid Handelshögskolan. De senaste femton åren har han arbetat med utbildning av bolag, och idag jobbar han dagligen med digital utbildning med god vana inom alla typer av digital leverans. Bland Eriks och Marketing Levels kurser från det senaste halvåret finns Growth for Startups, Diplomerad Growth Marketer, Så skriver du en marknadsplan, Kommersiell Strateg samt alla olika delar inom marknads- och varumärkesstrategi. Dessa digitala kurser från det senaste halvåret har en snittrating på 4,8 av 5.

Erik har de senaste åren handlett uppemot 100 bolag för att skapa mer effektiv marknadsföring. Han jobbar med allt från startups och scaleups till globala koncerner. Han anlitas regelbundet för att utvärdera och förbättra affärs- och marknadsplaner och pitch decks, samt ger råd till ledningar kring hur de ska prioritera i sin marknadsföring.

Besök hemsidan